DOELENORGEL
Het orgel in de Grote Zaal van Concertgebouw de Doelen werd gebouwd door Flentrop Orgelbouw en twee jaar na de opening van de Doelen in 1968 in gebruik genomen. Het instrument telde toen 70 registers, verdeeld over vier manualen en een pedaal.
In tegenstelling tot de meeste grote vierklaviers orgels in ons land zijn de werken niet verticaal opgesteld zoals bijvoorbeeld bij het hoofdorgel in de Rotterdamse Laurenskerk. Daar staat de torenhoge orgelkas op een ballustrade en zijn de verschillende werken in de orgelkas in drie etages bovenelkaar geplaatst geflankeerd door enorme pedaaltorens.
Dit was in de Grote Zaal van de Doelen niet mogelijk en daarom staan de verschillende werken naast elkaar.
Door gebrek aan zaalhoogte werd in het frontontwerp van de gebroeders Kraaijvanger het Hoofdwerk in twee delen gesplitst die als Linker- en Rechterwerk aan beide zijden van het Bovenwerk en het Positief hun plaats vonden. Op beide hoeken staat het Pedaalwerk. Beeldbepalend in de zaal zijn de horizontale tongwerken die als bekroning het brede meubel sieren. De speeltafel staat vrij en de verrichtingen van de speler kunnen door het publiek goed gevolgd worden.
In 2006 werd onder advies van Jan Jongepier een aanvang gemaakt met een grondige renovatie van het orgel en kreeg het een verbreding van klank en kleurmogelijkheden door diverse dispositiewijzigingen. Ook werd door her-intonatie de klank geoptimaliseerd. Daarnaast werd een nieuw setter-systeem ingebouwd. Afronding vond plaats in de periode dat ook de Grote Zaal aangepast werd aan de wensen van de huidige concertpraktijk.
Direct vanaf het eerste concert op 28 maart 1968 heeft het grote Doelenorgel een belangrijke plaats ingenomen in de Rotterdamse orgelcultuur. Naast Arie J. Keijzer, Doelenorganist tot halverwege de tachtiger jaren van de vorige eeuw, musiceerden de afgelopen decennia vele vooraanstaande organisten uit binnen- en buitenland op dit instrument.
Na zijn aanstelling als stadsorganist in 1996 werd Geert Bierling de vaste bespeler van dit orgel. Hij introduceerde in de Doelen een voor Nederland nieuw fenomeen: de orgelserie 'Concerts Populaires'. De bijzondere programmering, waarbij het oude ambacht van het maken én spelen van symfonische bewerkingen weer nieuw leven werd ingeblazen, trok vanaf het begin een grote schare bezoekers.
Met de komst van Neil Wallace, hoofd programmering van de Doelen in de jaren 2006-2018 werden nieuwe concepten bedacht rond het Doelenorgel. (O.a. de serie Organs United, programma’s met film en dans en het Orgelfestival RODA)
Het Rotterdamse Doelenorgel behoort met het orgel in het Concertgebouw te Amsterdam tot de bekendste zaalorgels in ons land.
Klik hieronder voor de volledige artikelen in pdf-formaat
1970 ORGELCONCOURS
In de jaren zeventig organiseerde de Doelen een Orgelconcours waarbij amateurs hun kunsten mochten vertonen op het grote Doelenorgel.
Er waren meer dan 180 aanmeldingen en 151 organisten deden mee! Doelenorganist Arie J. Keijzer zat in de jury en begeleidde de organisten. Het concours duurde drie dagen en trok orgelliefhebbers uit het hele land. Er waren drie finalisten: Joke Sybesma, Leo Terlouw en winnaar Leo van Doeselaar, die jaren later de huisorganist werd van Het Concertgebouw in Amsterdam…
GEERT BIERLING bespeelt het DOELENORGEL
Lunchbreakconcert Doelenorgel
Bach | Preludium in G, BWV 568
Cimarosa | Sonate in c (Largo); Sonate in G (Allegro)
Fiocco | ‘Adagio’, uit: Suite in G, op. 1 (1730)
Handel | ‘Bourrée’, uit: Music for the Royal Fireworks; La Paix (Largo alla Siciliana); La Réjouissance (Allegro)
Saint-Saëns Symphony No.3, op.78, C minor (Organ Symphony) Sinfonia Rotterdam Conductor: Conrad van Alphen Organ: Geert Bierling Live recording from De Doelen Rotterdam on 20 October 2018
Geert Bierling – Doelenorgel Bach, BWV 565, fuga in d
Geert Bierling demonstreert Doelenorgel Rotterdam
Händel _ Allegro in d uit Concerto Opus 7 nr.4 & improvisaties